Spelbranschen har länge tampats med ett dåligt rykte och det är få som har något förtroende för spelreklam idag. Detta kan förklaras med den aggressiva marknadsföring som är en konsekvens av det mycket förlegade spelmonopolet. Men det finns några saker som indikerar att ryktet är påväg att ändras, och man är nu villig att arbeta med sin självbild och sin marknadsplan.

En massa nya casinon dyker ständigt upp för att säkra sina andelar inför den kommande spelregleringen. Studerar man de olika sajternas uppbyggnad märker man en intressant tendens: man är öppen för att vägleda konsumenterna och informera om vad de olika bonusarna och välkomsterbjudanden betyder. På http://casinocool.se/ samlar man olika casino sajter och recenserar dem på olika sätt för att stärka kundupplevelsen. Det här kan ses som en intressant tendens som banar vägen för en mer ansvarsfull spelmarknad.

Det är en win-win situation

Förmodligen kommer två aktörer vara vinnarna med spelregleringen: konsumenterna och spelbolagen. Det finns också andra vinnare: aktiesparare och vissa mediebolag som kommer få in annonspengar från casinon nästa år.

För det är inte bara själva casinobranschen i sig som börjar få bättre förtroende. Även spelaktierna går mycket bra, och många experter viftar grönt flagg: det är köpläge. Än så länge är de hyfsat billiga, men med spelregleringen väntar en blomstrande marknad. Spelbolagen vill – och kommer förmodligen – att tvätta bort sin dåliga stämpel med den nya regleringen, och svenska casinon kommer skjuta i höjden förutspår många experter.

Spelregleringen menar många som själv befinner sig i branschen kommer leda till en enad front som tillsammans kan motverka osunda spelsajter och sajter utan svensk licens där annan lagstiftning kan gälla. Angående marknadsföringen så kommer vi se spelreklam i en massa nya kanaler, eftersom det inte varit tillåtet innan. Men kanske kommer reklamen inte behöva vara lika aggressiv som tidigare. Framför allt kommer man enklare kunna hålla borta oseriösa aktörer som på grund av den vaga lagstiftningen skapat ett osunt konkurrensklimat. Behöver man inte rätta sig efter deras snöre, utan tvärtom, kommer mycket positivt hända inom den närmaste tiden.