Vid årsskiftet börjar den nya spellagstiftningen att gälla och statliga Svenska Spel ser en möjlighet att ge sig in på marknaden för onlinecasino. Tidigare gick den typen av verksamhet emot gällande lagar och regler.

Svenska Spel har länge haft ett spelmonopol i Sverige och är den enda aktören som har haft tillåtelse att bedriva landbaserade casinon. Från och med 1 januari 2019 är monopolet över och vilket spelbolag som helst kan ansöka om spellicens på den svenska marknaden. Många svenskar går till dealspins.com eller andra källor där de enkelt hittar stora bonusar. Ett av de första bolagen att få en licens beviljad var Svenska Spel. De vill fortsätta vara ett tryggt och pålitligt bolag som tar ansvar för sina spelare.

Den som inte spelar hos Svenska Spel, spelar någon annanstans

Fredrik Wastenson är VD för nya dotterbolaget Svenska Spel Sport & Casino. Han menar att alla svenskar som inte väljer Svenska Spel, helt enkelt väljer ett annat spelbolag. Därför anser han att de måste finnas där som ett ansvarsfullt alternativ. Även ATG har ansökt om licens att driva onlinecasino. Ambitionen hos Svenska Spel är att göra stor skillnad, men alla är inte lika positiva till beslutet.

– ATG kommer att bli det största bolaget på den svenska licensmarknaden – två miljoner kunder vilket är fler än någon annan, och över fyra miljarder kronor i nettoomsättning vilket är dubbelt så mycket som någon annan. Svenska Spel kommer att delas upp i olika bolag, där bara en liten del av Svenska Spel kommer in på licensmarknaden. Läs mer här.

Kommer inte jaga kunder

Svenska spel lovar att de inte kommer göra några lockande erbjudanden för att fler ska börja med onlinecasino. De vill bara finnas där som ett tryggt val på en marknad där Svenska Spel själva menar att många bolag inte tar sitt ansvar. Exakt hur detta ska gå till återstår att se. Fredrik Wastenson utlovar att deras kunder kommer kunna ta kontroll över sitt spelande. Det tyder på att deras onlinecasino kommer ha många moderna verktyg för att sätta en spelbudget och dylikt. Samma gäller för alla andra bolag som vill få en spellicens beviljad. Reglerna kring marknadsföringen skärps också, vilket innebär att endast licenserade spelbolag kommer ha rätt att göra reklam i Sverige.